(B)logboek
Nooit Volmaakt (TA111) werd 111
Al heel lang staat in het zeil van de Nooit Volmaakt het zeilnummer TA111. Een overblijfsel uit de jaren '80 en '90 toen er nog veel wedstrijden met tjalken werden gezeild. In 2021 werd het schip 111. Een mooie gelegenheid om u als bezoeker van deze website mee te nemen in de lange geschiedenis van de Nooit Volmaakt.
De Strontrace 2022
Ook in 2022 stond de Nooit Volmaakt weer op de deelnemerslijst van de Strontrace.
In dit verslag blikt schipper Rob terug op weer een enerverende, maar zeker ook zware editie. Een editie die gekenmerkt wordt door aanvankelijk wind, gevolgd door mist op het Markermeer, geen wind en uiteindelijk veel wind.
De Strontrace 2021: deel 4
Omdat er zoveel is gebeurd tijdens de Strontrace van 2021 willen we in een vierdelige serie met veel foto's en verhalen terugblikken.
In dit 4e en laatste deel blikt schipper Rob terug op het traject Warmond - Workum. Een traject dat gekenmerkt wordt door wind, meer wind en uiteindelijk heel veel wind. Met uiteindelijk een heldenontvangst in Workum en mooie ervaring rijker voor schipper en bemanning.
De Strontrace 2021: deel 3
Omdat er zoveel is gebeurd tijdens de Strontrace van 2021 willen we in een vierdelige serie met veel foto's en verhalen terugblikken.
Dit derde beschrijft de dinsdagmiddag, toen de wind enorm was toegenomen en er voor elke meter vooruitgang geknokt moest worden. Maar eenmaal weer onder zeil richting Warmond werd het een nek-aan-nek race om als 3e in Warmond aan te komen
De Strontrace 2021: deel 2
Omdat er zoveel is gebeurd tijdens de Strontrace van 2021 willen we in een vierdelige serie met veel foto's en verhalen terugblikken.
Dit tweede deel gaat over het stuk vanaf de Nieuwe Meer tot aan de Kaag. Hard werken voor de bemanning van de schepen, want in de middag ging het steeds harder waaien.
De Strontrace 2021: deel 1
Omdat er zoveel is gebeurd tijdens de Strontrace van 2021 willen we in een vierdelige serie met veel foto's en verhalen terugblikken.
In dit eerste deel een mooi stukje in memoriam, het vertrek en het tactische verloop, de beslissingen en het harde werk van de bemanning.
De droom van pa
2020 was voor ons, ondanks de Coronacrisis, een fantastisch jaar! Samenwerkingen met een Russische gids, korte zeilsnacks in de vorm van individueel boekbare zonsondergangstochten op de donderdag, en een uitverkochte week tochtjes maken vanuit het centrum van Nieuwkoop zorgden voor het beste jaar sinds de start! Iets wat we komend jaar natuurlijk hopen te overtreffen, zodat we de droom van pa kunnen verwezenlijken.
De zilveren knop
Op de vlaggenstok van de Nooit Volmaakt is een klein zilver herinneringsplaatje gemonteerd.
De Strontrace
Eigenlijk al sinds het begin van deze bijzondere wedstrijd, is de familie Ligtenberg betrokken bij het evenement. Hun woonplaats Vijfhuizen ligt nagenoeg aan de route en dus was het logisch dat tijdens de race de schepen gevolgd werden. Rob´s vader Leo was al vroeg besmet met het Strontracevirus. En, dat virus bleek besmettelijk: schipper Rob voer met de Nooit Volmaakt in 2019 imiddels zijn 17e Strontrace.
Weerzien met de Nooit Volmaakt
Een van de oud-schipper-eigenaren Tjitte Brouwer, befaamd schipper van het skûtsje van Heerenveen, voer eind jaren 80 mee met zijn oude vrachtschip tijdens de Muiderhardzeildagen. Hij gaf een weekendje zeilles.
Terug in Eastermar
Het had al een tijdje in de planning gestaan: het reisje ergens in de jaren 80, tijdens de vakantie naar het Friese Eastermar, waar de Nooit Volmaakt vanaf 1910 - 1938 haar thuishaven had. Een krap uur nadat het schip lag afgemeerd, zat de volledige kajuit vol met familieleden van schipper Klaas Boom. En ook de vrouw van de schipper Jinke Boom - van der Meer werd uit het bejaardentehuis opgehaald voor een reunie met haar skûtsje.
Weer onder zeil...
Na 5 jaar hard werken was de Nooit Volmaakt in 1980 weer onder zeil. Niet meer als zeilend vrachtschip, maar als luxe zeiljacht. In augustus van dat jaar deed ze mee aan haar eerste wedstrijd: de Flevorace op het IJsselmeer. Er zouden er nog zeer vele volgen.
Leo's jeugddroom
Scheepstimmerman Leo Ligtenberg, vader van de huidige schipper-eigenaar Rob, zag in zijn jeugd een tjalk zeilen op de Maas in Rotterdam. Daar wil ik ooit ook mee varen, nam hij zich voor. Bijna elke zondagmiddag ging het gezin Ligtenberg "een stukje rijden". Steevast eindigde dat zondagse uitje in een haven, waar hij op zoek was naar zijn droomschip.
Tientallen tjalken heeft hij bekeken en bezocht. Uiteindelijk zag hij in 1975 in Penningsveer de Nooit Volmaakt liggen.
Het ontbrekende puzzelstukje
In de periode van 1961 - 1975 heeft de Nooit Volmaakt, die toen Geke heette in de Prinsengracht in Amsterdam gelegen, ter hoogte van Noordermarkt. Wie hebben er in die periode op het schip gewoond? Een vraag die tot op de dag van vandaag onbeantwoord is gebleven.
De periode 1958 - 1961
In 1958 wordt de Nooit Volmaakt vanuit Delfzijl naar het Utrechtse Nigtevecht gesleept. Daar blijft ze tot 1961 dienst doen als woonark.
De periode 1953 - 1958
Naar de sloop of ombouw tot woonark: dat gebeurde er met heel veel skûtsjes toen de zeilvaart definitief voorbij was. De Nooit Volmaakt werd omgebouwd tot woonark, anders had ze nu niet meer gevaren.
De periode 1938 - 1953
In de nadagen van de zeilvaart verandert de Nooit Volmaakt een aantal keer van eigenaar. Er is eigenlijk niet bijzonder veel bekend uit die periode.
De 2e schipper-eigenaar
Klaas Johannesz Boom (1890 - 1977) koopt het schip in in 1919 van zijn broer Jan. De Nooit Volmaakt heeft 4 ton meer laadvermogen dan het vorige schip waar Klaas mee voer. Net als broer Jan woont ook hij in Oostermeer. Hij is getrouwd met Jinke van der Meer (1890 - 1983) en ze krijgen drie kinderen: Johannes, Trijntje (Tine) en Sjoerdtje.
De opdrukker van het skûtsje Nooit Volmaakt
In 1933 kocht schipper Klaas Boom een opdrukker; met de komst van dit kleine duwbootje was men niet meer afhankelijk van de wind. Jaren later kwamen er nog ander opdrukkers in de familie.
Het tijdelijke naambordje
In 1919 kocht schipper Klaas Boom de Nooit Volmaakt van zijn Broer. De mooie gelakte naamborden van tegenwoordig, waren er nog niet. Wel was er een tijdelijke oplossing... die al meer dan 92 jaar bewaard is gebleven...
De eerste schipper
Jan Johannes Boom (1880 - 1930), uit het Friese Eastermar was de eerste schipper/eigenaar van de Nooit Volmaakt, die toen nog Dankbaarheid heette. Hij kocht het schip van werfbaas Alle Berends Barkmeijer die het schip op zijn werf Barkmeijer Briltil - bij gebrek aan opdrachten op dat moment - voor eigen rekening had gebouwd.
De bouw
In 1910 werd de Nooit Volmaakt gebouwd. Bij de bouw kreeg het schip de naam Onderneming. Opdrachtgever was Alle Berends Barkmeijer, de werfbaas van scheepswerf Barkmeijer in Briltil (Groningen). Een scheepswerf met een lange staat van dienst waar een groot aantal skûtsjes gebouwd is.