Strontrace 2021

Deel 1: De start op maandag

De eerste Strontrace zonder Annie en Reid

Op maandag 18 oktober om 12.30 uur startte de Strontrace van 2021, editie 47. Een editie anders dan andere: voor het eerst was oma Annie er niet meer bij. Zij voer als het even kon bij voorgaande edities altijd mee naar Workum. Op 19 maart 2021 overleed zij, 90 jaar oud. Ook Reid, in 1974 initiator van de Strontrace, was er voor het eerst niet bij. Hij overleed in november 2020 op 86-jarige leeftijd.

Annie en Reid naast elkaar op het kroegschip (Strontrace 2019)
De knuffel van Reid(prijsuitreiking Strontrace 2016)
Oma Annie onderweg naar een feestje (Strontrace 2019)
Onze eigen jaagploeg in actie bij de start in Workum

De start

Door het ontbreken van walactiviteiten was er bij de start een stuk minder publiek. Dus moesten we dit keer zelf het schip naar het einde van het Soal slepen.

We hadden ook nog eens de laatste startplaats geloot, dus mochten we pas als laatste weg.

Groet aan Reid

Gelukkig was de afspraak gemaakt tijdens de schippersvergadering dat de schepen elkaar niet zouden inhalen in het Soal. Bij de vuurtoren zouden alle schepen namelijk een laatste groet aan Reid brengen. Helemaal als laatste in de rij voeren wij het het IJsselmeer op.

Ons eerbetoon aan Reid: de hele Strontrace voer hij mee en hield ons in de gaten.
Onze jaagploeg in actie
Bij de vuurtoren
Fok omhoog, schoot aan en oprotten!
Helemaal als laatste Strontraceschip it Soal uit
Kort na de start zat de vaart er goed in bij de Nooit Volmaakt

Hard en hoog

De Nooit Volmaakt was in haar element: we konden vol zeil hard en heel hoog aan de wind varen. Het duurde niet lang of we hadden de Jonge Durk ingehaald. En dat zou niet de laatste keer zijn, deze race (waarover later).

Tot onze verbazing konden we lange tijd het snelle skûtsje Greetje Rosa achter ons houden. Toen de wind wat afnam, haalden zij het rif uit het grootzeil en konden we ze helaas niet meer bijhouden.

De juiste keuze: Lelystad

Bij de start op maandag stond er een matige wind uit het Zuiden. En volgens de weerberichten zou de windrichting nog wel even zuid blijven. Daarmee was meteen duidelijk dat de heenreis over Lelystad zou gaan. Een goede keuze, want er hoefde na Lelystad niet meer gekruist te worden. Dinsdagnacht, even na 1 uur voeren we het Buiten IJ op, zo´n 3 kwartier achter de Geertje Rosa.

Dinsdag 01.07 uur verlaat de Nooit Volmaakt het Markermeer (hoek van het IJ)
In 2 uur en 9 minuten was de Nooit Volmaakt door Amsterdam en gearriveerd bij de Nieuwe Meersluis.

Bomend door Amsterdam

Precies 3 uur na het passeren van de Hoek van het IJ mag je volgens het reglement beginnen aan het eerste stuk op het binnenwater, de Kostverlorenvaart.

Het zat niet helemaal mee: we hadden behoorlijk stroom tegen. En ergens onderweg viel er ook nog een vaarboom overboord. En ja, dan moet je in zijn achteruit.

We kregen ook nog even politiebegeleiding van een Amsterdamse agent, die het wel interessant vond, zo'n ouwe schuit midden in de nacht.

Na de sluis (dinsdag 6.30 uur)

Direct door de sluis lagen de koplopers van de zware klasse: de Pallieter en de Willem Jacob. Na kort overleg over de marifoon met schipper Tsjerk mochten wij voor de Willem Jacob vertrekken. De Pallieter was toen al onder zeil. Net toen wij ook weer konden zeilen, kwam de Jonge Durk al uit de sluis. Zij bomen behoorlijk snel en hadden veel gewonnen op het stuk door Amsterdam.

De Pallieter (links op de foto) passeert hier direct na de Nieuwe Meersluis zeilend de Nooit Volmaakt.