De strontrace 2021 deel 1

De eerste Strontrace zonder Annie en Reid

Op maandag 18 oktober om 12.30 uur startte de Strontrace van 2021, editie 47. Een editie anders dan andere: voor het eerst was oma Annie er niet meer bij. Zij voer als het even kon bij voorgaande edities altijd mee naar Workum. Op 19 maart 2021 overleed zij, 90 jaar oud. Ook Reid, in 1974 initiator van de Strontrace, was er voor het eerst niet bij. Hij overleed in november 2020 op 86-jarige leeftijd.

De start

Door het ontbreken van walactiviteiten was er bij de start een stuk minder publiek. Dus moesten we dit keer zelf het schip naar het einde van het Soal slepen. We hadden ook nog eens de laatste startplaats geloot, dus mochten we pas als laatste weg.

Groet aan Reid

Gelukkig was de afspraak gemaakt tijdens de schippersvergadering dat de schepen elkaar niet zouden inhalen in het Soal. Bij de vuurtoren zouden alle schepen namelijk een laatste groet aan Reid brengen. Helemaal als laatste in de rij voeren wij het het IJsselmeer op.

Hard en hoog

De Nooit Volmaakt was in haar element: we konden vol zeil hard en heel hoog aan de wind varen. Het duurde niet lang of we hadden de Jonge Durk ingehaald. En dat zou niet de laatste keer zijn, deze race (waarover later). Tot onze verbazing konden we lange tijd het snelle skûtsje Greetje Rosa achter ons houden. Toen de wind wat afnam, haalden zij het rif uit het grootzeil en konden we ze helaas niet meer bijhouden.

De Nooit Volmaakt was in haar element: we konden vol zeil hard en heel hoog aan de wind varen

De juiste keuze: Lelystad

Bij de start op maandag stond er een matige wind uit het Zuiden. En volgens de weerberichten zou de windrichting nog wel even zuid blijven. Daarmee was meteen duidelijk dat de heenreis over Lelystad zou gaan. Een goede keuze, want er hoefde na Lelystad niet meer gekruist te worden. Dinsdagnacht, even na 1 uur voeren we het Buiten IJ op, zo´n 3 kwartier achter de Geertje Rosa.

Bomend door Amsterdam

Precies 3 uur na het passeren van de Hoek van het IJ mag je volgens het reglement beginnen aan het eerste stuk op het binnenwater, de Kostverlorenvaart. Het zat niet helemaal mee: we hadden behoorlijk stroom tegen. En ergens onderweg viel er ook nog een vaarboom overboord. En ja, dan moet je in zijn achteruit. We kregen ook nog even politiebegeleiding van een Amsterdamse agent, die het wel interessant vond, zo’n ouwe schuit midden in de nacht.

Na de sluis (dinsdag 6.30 uur)

Direct door de sluis lagen de koplopers van de zware klasse: de Pallieter en de Willem Jacob. Na kort overleg over de marifoon met schipper Tsjerk mochten wij voor de Willem Jacob vertrekken. De Pallieter was toen al onder zeil. Net toen wij ook weer konden zeilen, kwam de Jonge Durk al uit de sluis. Zij bomen behoorlijk snel en hadden veel gewonnen op het stuk door Amsterdam.

Langs de Ringvaart

De meeste schepen – waaronder de Nooit Volmaakt – hadden op de heenreis de route Lelystad en Amsterdam te kiezen. De Jonge Durk, waar de Nooit Volmaakt voortdurend bij in de buurt voer op de Ringvaart, was op de heenreis via Enkhuizen gegaan. Was dat de juiste keuze?

Richting Aalsmeerderbrug

Jagend vervolgden we onze richting de Bosrandbrug. Leermomentje voor volgende keer: het is niet handig om te gaan jagen op het viaduct bij de Bosrandbrug. Veel te glad en voordat de jaagploeg weer bij het schip terug is, moeten ze ongeveer een kilometer omlopen. Samen met de Jonge Durk voeren we door de Bosrandbrug.

Jonge Durk haalt Nooit Volmaakt in

Dinsdagochtend om 9.20 uur haalt de Jonge Durk de Nooit Volmaakt voor de eerste keer in. De jaaglijn was muurvast komen te zitten in een boom en het duurde een paar minuten voordat die los was. Daar kon de Jonge Durk van profiteren. Bij de Nooit Volmaakt moest er voor de jaagploeg echt een tandje bij om de aansluiting bij de Aalsmeerderbrug niet te verliezen.

We zeilen weer!

Na de Aalsmeerderbrug liep de Jonge Durk op zijn Joop Zoetemelks steeds een stukje verder weg. Het jagen ging hen erg goed af. Om 10 voor 11 varen wij de Blauwe Beugel op. Vertrouwd terrein. De Jonge Durk is nog aan het jagen, terwijl wij besluiten te gaan zeilen. Bomend weten we uit de lager wal te komen. Als er voldoende ruimte is gaan we voor anker, hijsen grootzeil en fok en met een mooie ankermanoeuvre zeilen we weg.

Nooit Volmaakt haalt Jonge Durk in

Wat een verademing: we zeilen weer. En, voor iedereen even gelegenheid om binnen wat te gaan eten en droge kleren aan te trekken. Eenmaal op de Grote Poel wordt het al snel duidelijk: we winnen terrein op de Jonge Durk, ondanks dat we moeten kruisen. Bij het verlaten van de Westeinderplassen via de Pieter Leendert zien we dat we zo´n 500 meter voorsprong hebben opgebouwd op de Jonge Durk. We roepen de Leimuiderbrug op. In eerste instantie geeft de brugwachter aan dat hij gaat draaien. Maar – voortschrijdend inzicht – wil hij ons laten wachten op onze collega. Uiteraard besluiten wij direct om de mast te strijken en bomend door het rechtergat van de brug te gaan.

De augurkenstop (dinsdag 12.50 uur)

In Oude Wetering moeten alle schepen even voor de wal om 2 potten augurken aan boord te nemen als retourvracht. Oude Wetering is van oudsher een scheepvaartknooppunt en past mede daardoor uitstekend in het Strontrace-evenement. Een groep enthousiaste vrienden van de Nooit Volmaakt organiseert deze extra tussenstop.

Door naar Nieuwe Wetering

Zodra de augurken aan boord genomen zijn en de vrachtbrieven ondertekend, varen we door naar Nieuwe Wetering. Een deel van de jaagploeg (Witte en Saskia) waren aan de Ringvaartdijk blijven wachten, zodat ze direct de jaaglijn konden aannemen.

Toenemende wind (dinsdag 13.45 uur)

Het gaat – precies zoals voorspeld – steeds harder waaien. En de windrichting is een stuk ongunstiger geworden. De Nooit Volmaakt ligt in de brugopening en daar komt ook de Jonge Durk nog bij. Voor een minuut of 10 is het economisch leven in Nieuwe Wetering ontregeld. Uiteindelijk is de brugopening weer vrij kan het wegverkeer weer van de brug gebruik maken.

Aan lager wal

Ook de Geertje Rosa lag op dat moment bij de Meerbrug en probeert daar uit lagerwal weg te bomen, Het viel niet mee om de schepen onder controle te krijgen. Bij de Nooit Volmaakt brak er ook nog een vaarboom. Pas na verloop van tijd lukte het hen om een lijn aan de meerpalen vast te krijgen. De Geertje Rosa en de Jonge Durk komen op snelheid en halen de Nooit Volmaakt in.

Dan maar te water

Het waaide zo hard dat de kans groot was dat de Nooit Volmaakt naar lager wal zou waaien als we zouden gaan bomen. Jan van Aartrijk trok zijn surfpak aan, sprong overboord en al zwemmend bracht hij de jaaglijn uit en maakte hij die vast aan de schepen die aan de hoge wal lagen. Aan de overkant van de Ringvaart lagen een paar luxe jachten. En daar wilden we niet tegen aankomen, met het risico op schade. Met de zwemtruc van Jan lukte het uiteindelijk om voorbij die schepen te komen.

We varen weer...

De Nooit Volmaakt kon veilig naar de overkant: daar – langs de Huigsloterdijk – kon gejaagd worden. Voorbij de knik bij de Hanepoel werd het uiteindelijk halve wind, maar zeilen bleek nog niet mogelijk. Met man en macht moest het schip uit de lager wal gehouden worden. En dat lukte behoorlijk goed.

Delen:

Op de hoogte blijven?

Ontvang het laatste nieuws van de Varen met de Nooit Volmaakt in jouw inbox!

Volg ons!

Misschien vind je dit ook leuk

(B)logs

De strontrace 2021 deel 2

De wind die op dinsdagmiddag was gaan waaien, zorgde er voor dat veel schippers en hun bemanningen het zwaar hadden. Er bleek bovendien dat de nummers 3 t/m 6 bij de Kaag elk een eigen route hadden gekozen. Maar welk schip heeft de juiste keuze gemaakt?

Lees verder >

De strontrace 2022

Maandag 17 oktober om 13.00 uur werd het startsein gegeven voor de 49e Strontrace. Aan de start 4 schepen in de lichte klasse en 4 in de zware klasse. In de lichte klasse, waar de Nooit Volmaakt in vaart, was het duidelijk tussen wie de strijd om de titel zou gaan.

Lees verder >

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven