De strontrace 2021 deel 2

Slagveld op dinsdagmiddag

De wind die op dinsdagmiddag was gaan waaien, zorgde er voor dat veel schippers en hun bemanningen het zwaar hadden. In de lichte klasse bleek bovendien dat de nummers 3 t/m 6 bij de Kaag elk een eigen route hadden gekozen. Maar welk schip heeft de juiste keuze gemaakt?

De stand van zaken (dinsdag 14.30 uur)

Om 14.30 uur lag de Nooit Volmaakt op de 6e plaats. De Jonge Durk had de Nooit Volmaakt weer eens ingehaald en lag 5e. Op de 4e plaats lag de Geertje Rosa en de Nynke lag op dat moment in de Boerenbuurt. De Verwisseling was toen al bij de Cruquius als 2e en de Sterke Jerke voer toen al midden in het centrum van Haarlem. Zij hebben kunnen profiteren van de gunstige wind en konden het grootste deel van de Ringvaart zeilen.

Hoe de Nooit Volmaakt uit de lager wal kwam....

De Nooit Volmaakt had de keuze gemaakt om in de Ringvaart te blijven jagen. Deze route is zo’n 800 meter langer dan de route via de Boerenbuurt. Daar hadden de Nynke en de Geertje Rosa voor gekozen. Wij konden ons de Strontrace 2016 nog heel goed herinneren. Toen voeren we wel via de Boerenbuurt, maar het kostte vele uren om daar uiteindelijk doorheen te komen. Dat nooit meer. Voordeel van de route langs de Ringvaart was dat we daar goed konden jagen en zodoende de vaart in het schip konden houden.

Kaageiland of Balgerij?

Bij de Balgerij stonden we voor de keuze: door blijven jagen langs de Ringvaart naar Kaageiland, om daar in de luwte van de bomen het schip weer onder zeil brengen? Of bij de Balgerij proberen uit de lager wal te bomen en met behulp van het anker weer onder zeil te komen. Het was duidelijk dat de jaagploeg er even doorheen zat. Dus besloten we democratisch om eerst koffie te gaan drinken en een plan te bedenken. Het was 5 voor 4. 1 uur later hadden we het zeil gereefd, was iedereen weer een beetje hersteld.

Nek-aan-nek over de Kaag

De Jonge Durk had vanaf de Ringvaart een alternatieve route gekozen over de Kleipoel. In de geschiedenis van de Strontrace zal het niet vaak voorgekomen zijn dat een schip die route neemt. Maar, het pakt voor hen goed uit. Ze liggen iets voor op de Nooit Volmaakt. En zo ontstaat er na meer dan 28 uur varen een nek-aan-nek race over de Kagerplassen. Wie zal als eerste zijn 5 zakken gedroogde koemest kunnen lossen in Warmond en als eerste aan de Beerenburg zitten in de theekoepel?

Als 3e schip in Warmond

Om 18.07 gaat de Nooit Volmaakt in Warmond voor de wal, waar we werden opgewacht door een groot aantal toeschouwers. De zakken mest werden aan de wal gelegd, de vrachtbrieven werden getekend, we kregen de bloembollen voor de retourvracht naar Workum overhandigd, we moesten een Beerenburg achterover slaan en we kregen een goodie bag overhandigd (met dank aan de Warmondse ondernemers). Toen dat allemaal gebeurd was, konden we gaan genieten van de heerlijke soep met broodje worst, die door vrijwilligers van Stichting Zeilvaart Warmond waren klaargemaakt. Heerlijk!

De wind ging liggen

In het uur dat de Nooit Volmaakt in Warmond lag, was de wind een heel stuk minder geworden. De brug in Bennebroek sluit om 22.00 uur en het kon nog wel eens krap worden of we die zouden halen. Dus besloten we het grootzeil uit te reven en de bruine halfwinder bovendeks te halen. Zou het lukken?

Nek-aan-nek over de Ringvaart

Met behoorlijk veel zeil stoven we richting de Ringvaart. Snel de mast naar beneden bij de spoorbrug van Sassenheim en met veel snelheid richting het Spaarne.
Bij de Elsbroekerbrug (N207) werd het nog even heel erg spannend. De brugwachter had aanvankelijk het sein op rood/groen gezet: de brug zou open gaan. Maar toen we zo’n 100 meter voor de brug waren, kregen we over de marifoon te horen dat ook de Jonge Durk met dezelfde brugopening mee zou gaan. Dus moesten we alles op alles zetten om de snelheid uit het schip te halen. Met het drijfanker en een groot aantal keren het roer dwars zetten, lukte dat uiteindelijk allemaal. Dit soort momenten moet je niet al te vaak meemaken; maar ja, ook dat hoort bij de Strontrace.

Bennebroek gehaald...

Niet voor de eerste keer deze Strontrace voeren we met de Jonge Durk op. Om 21.53 uur kwamen beide schepen door de brug bij Bennebroek. Goed nieuws, deze brug was gehaald en we wisten dat de Geertje Rosa ver achter ons zat en niet verder zou komen dan Bennebroek.

Goed nieuws, of toch niet?

Anders dan Nooit Volmaakt kan de Jonge Durk fluitend door Haarlem omdat het een laag scheepje is. De kans was groot dat wij in Haarlem zouden blijven liggen voor de Waarderbrug (die het laagste is). De mast ging plat en we moesten het bovenste deel van het mastgewicht eraf halen. Een paar jaar geleden hebben we die demontabel gemaakt, zodat de doorvaarthoogte van het schip 20 centimeter lager was.
Wat we verwachten gebeurde inderdaad: de Jonge Durk kon onder alle bruggen door en kon grote delen van het Spaarne zeilen. Wij dobberden richting de Waarderbrug maar konden de mast niet meer overeind zetten (omdat een groot deel van het contragewicht niet meer op de mast, maar aan dek lag).

Waarderbrug

We stopten af bij de remmingwerken van de Waarderbrug en heel langzaam dreven we richting de brug. Het leek net niet te passen. Maar, toen de volledig bemanning op het voordek zat, zakte de Nooit Volmaakt net voldoende: we hadden precies 1 mm speling. We hadden het gehaald.

Naar Spaarndam

Heel snel zette Bas het mastgewicht weer terug. De mast ging weer omhoog en het zeil kon er weer bij. Wie had verwacht dat we door Haarlem konden komen? Wij niet, maar waarschijnlijk de Jonge Durk ook niet.

1 uur achterstand

Op naar Spaarndam, waar een groot aantal bekenden ons stond op te wachten. Geweldig die steun om 3 uur ’s nachts. Hulde ook voor de vrijwillige sluiswachters die de sluis dag en nacht voor ons Strontracers bedienden. Na een snelle kop erwten – en tomatensoep (heerlijk!) vervolgden we onze weg naar het Noordzeekanaal. Om 3.35 uur kwamen we daar aan. 5 uur later – om 8.35 uur – mochten we vertrekken vanaf de Hoek van het IJ. Het werd uiteindelijk 8.45 uur dat we het Markermeer opvoeren. We wisten toen nog niet precies hoe ver de Jonge Durk was uitgelopen. Dat bleek achteraf een uur. Het zou nog spannend gaan worden wie er als 3e in Workum zou arriveren.

Stormachtige terugtocht

De voorspelling dat het hard zou gaan waaien kwam uit. En dus moest er zeil teruggenomen worden. De Jonge Durk had op dinsdagavond een uur voorsprong opgebouwd in Haarlem. Maar omdat zij hadden besloten dat ze niet in het donker wilde starten, vertrokken ze min of meer gelijk met de Nooit Volmaakt. Zij moesten de langere weg via Lelystad nog nemen (hun heenreis was namelijk via Enkhuizen gegaan)

Alleen op de fok

Precies 4 uur nadat we waren weggevaren bij de Hoek van het IJ , voeren we de sluis bij Enkhuizen weer uit. En toen begon het echt heel hard te waaien. We besloten om een 3e rif te zetten en in afwachting daarvan alleen het voorzeil (de fok) te gebruiken. Bij het klaarmaken van het rif ontdekte schipper Rob een scheurtje van zo’n 20 centimeter in het achterlijk van het grootzeil. Die kon dus niet meer gebruikt worden. Gelukkig kon met alleen een gereefde fok een behoorlijke snelheid gehaald worden. Maar het schip slingerde wel als een gek. Uiteindelijk lukte het om even na 4 uur Workum te bereiken. Daar werden schipper en bemanning als helden binnengehaald: het was het aanwezige publiek niet ontgaan dat schipper en bemanning een bijzondere prestatie hadden geleverd om – net als in 2018 – als 3e te finishen in een wedstrijd waar 4 van de 10 schepen de finish niet zouden halen. Het bleef die avond nog lang rumoerig in het Friese Workum.

Dispensatie

In de officiële uitslag van de Strontrace stond achter de naam van de Nooit Volmaakt een “sterretje”. Een aantekening om aan te geven dat de Nooit Volmaakt met 1 man extra had gevaren. Hoe dat zo kwam? We hadden ingeschreven voor de vrije klasse, waarin geen beperkingen zijn voor wat betreft het aantal opvarenden. Iets meer dan een week voor de start werd duidelijk dat we de enige deelnemer in de vrije klasse waren. Na goed overleg met het bestuur en de schippers kregen we dispensatie om toch aan de lichte klasse mee te doen. Mooi dat we dit met elkaar zo hebben kunnen oplossen. Het tekent de sfeer binnen de vereniging.

Penning met een sterretje

Na afloop van de race krijgt elke schipper die de Strontrace reglementair heeft uitgevaren een penning. Op ons eigen verzoek is de penning van de Nooit Volmaakt voorzien van een “aantekening”: met een hamer en een kruisschroevedraaier is er een sterretje in geslagen. Dat sterretje stond symbool voor deze Strontrace: de bemanning van de Nynke had in de avond voor de start kerststerren aan de waterstag opgehangen. En bij de after-party kregen we een sterretje op ons voorhoofd geplakt. Hoe dan ook, sterretje of niet, Strontrace 2021 was er een om nooit te vergeten.

Delen:

Op de hoogte blijven?

Ontvang het laatste nieuws van de Varen met de Nooit Volmaakt in jouw inbox!

Volg ons!

Misschien vind je dit ook leuk

(B)logs

De strontrace 2022

Maandag 17 oktober om 13.00 uur werd het startsein gegeven voor de 49e Strontrace. Aan de start 4 schepen in de lichte klasse en 4 in de zware klasse. In de lichte klasse, waar de Nooit Volmaakt in vaart, was het duidelijk tussen wie de strijd om de titel zou gaan.

Lees verder >

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven