Recensies

Wat anderen vinden.....

Vlak bij de Watertoren van Aalsmeer

Een mooie avond met ons team!

In de zomer van 2019 heb ik met een internationale project team, met deelnemers uit Japan, Amerika en Nederland, een fantastische zeiltocht gemaakt op de Westeinder plassen met de Nooit Volmaakt.

Na een lange dag vergaderen vertrokken we aan het eind van de middag naar de jachthaven waar we hartelijk verwelkomd werden door schipper Rob.

Tijdens het eten, vertelde Rob enthousiast over de historie van dit bijzondere schip en niet lang daarna voeren we uit. Hoewel het aan het begin nog regende en er weinig wind stond bleef iedereen toch aan dek en genoot van de typisch Hollandse omgeving.

Iedereen die wilde mocht zelf aan het roer en ervaren hoe zo’n schip reageert. Na verloop van tijd stopte de regen en ging zelfs de avondzon schijnen!

Toen vervolgens de schipper zijn accordeon tevoorschijn haalde en oude zeemansliederen begon te zingen, vielen alle monden open.

Het was een fantastische avond waardoor de sfeer in het team alleen maar beter werd en we vol energie de dag erna weer aan het werk gingen!

Rob is een fantastische schipper en goede gastheer. Het is mooi om te zien dat hij net zoveel geniet van een mooie zeiltocht als zijn gasten!

Marleen Gaillard

MG Life Science

Varend op de Nieuwkoopse Plassen

Een uitstekende reisleider

Varen met de Nooit Volmaakt is een volmaakte activiteit. We hebben met ons team een dag vanuit Rijnsaterwoude naar de Nieuwkoopse plassen gevaren, een mooie route door oude vaarwegen in het Groene Hart.

Onder leiding van schipper Rob konden we ook in de kanalen het zeil hijsen. De gastvrijheid en het meedenken om een uitje tot een succes te maken is aan Rob toevertrouwd! Zowel in de voorbereiding als op de dag zelf. De creativiteit en voortdurende alertheid van Rob maakt hem tot een uitstekende 'reisleider'.

Dank je wel Rob

Reinier Kempenaar / Restaurant en evenementenlocatie De Dyck

Varend op de Ringvaart ter hoogte van de Westeinderplassen

Een mooi ontspannen uitstapje...

Wij hebben in 2018 een mooi avondtochtje gemaakt met het zeilschip Nooit Volmaakt. Met zo’n 10 collega’s van ons bedrijf Rozen & Radijs uit Burgerveen hebben wij een rondje Westeinderplas en een stuk over de Ringvaart van de Haarlemmermeer gevaren.

Vlak bij ons bedrijf konden we in Rijsenhout opstappen en werden we hartelijk ontvangen door schipper Rob Ligtenberg en kregen we koffie en thee met wat lekkers. Rob vertelde een mooi verhaal over de geschiedenis van zijn schip en hierna gingen we varen. Eerst een stuk op de motor en op de Westeinderplas hebben we gezeild. Een van onze collega’s heeft ook nog aan het roer gestaan. Heel mooi om je eigen omgeving vanaf het water te zien. Er gaat een hele andere wereld voor je open.

Rob weet veel en vertelt graag. Hij weet ook enorm veel over de omgeving. Zelfs iemand die al 50 jaar in deze omgeving woont, wist hij nieuwe interessante dingen te vertellen. Daarnaast waren ook de momenten van stilte en rust op het water deze avond inspirerend.

Wij bevelen Rob en zijn schip Nooit Volmaakt van harte aan. Een mooi ontspannen uitstapje waardoor je je collega’s ook eens van een andere kant meemaakt.

Team Rozen & Radijs / Burgerveen

Varend op de Nieuwkoopse Plassen

Een pracht ervaring

Na een moeilijke opstart vanwege de Coronamaatregelen, was dit weer het eerste tochtje met gasten voor Rob en zijn maat.

Wij hadden als opstappers al eens eerder met zo een oud schip gezeild, maar nog nooit op zo een mooie! Wat ziet dit oude vrachtschip er prachtig uit! Rob heeft ook zeer zijn best gedaan van de winter.

Na een korte introductie en zijn we de haven uitgevaren en het was een pracht ervaring! De Westeinder plas is een mooi en ruim water waar het schip mooi op snelheid kon komen, de vaart zat er dan ook goed in! Zijn ook via smalle slootjes gezeild naar de Kleine Poel en via het “Vossegat” naar de Westeinder.

Het vossegat was helemaal een spectakel! Zeer smal vaarwater, maar de schipper loodste het schip er bijna met zijn ogen dicht doorheen!

Eenmaal terug in de veilige haven nog even gezellig met elkaar een skutsje bier gedronken op de goede afloop.

Rob en ook maat Frans, je ziet ons zeker terug!!!

Bart & Marjan

Team Inboedels&Zo

Foto gemaakt door Marco Meeuwisse tijdens Strontrace 2013.

De rust van de schipper.

In 2019 voer ik een dag mee met de Nooit Volmaakt. Rob Ligtenberg kent me van onze gezamenlijke schaatsvereniging en ik was vereerd als ‘hulpje’ mee te mogen op een tocht met andere gasten. Ik zeilde al veel in mijn leven maar nooit op zo’n uniek schip.

Ik heb Rob en zijn bemanning al eens mogen volgen vanaf de wal tijdens een race dwars door ons mooie Nederland. De zgn Strontrace. Ik was destijds al erg onder de indruk van de snelheid waarmee zeilen en zwaarden werden gehesen of bediend.

Als zoon van een schipper bracht de middag en avond me terug in mijn jeugd. De wijze waarop Rob zijn wetenswaardigheden vertelt, inclusief de details in zijn verhaal over de geschiedenis van de Nooit Volmaakt en ons land, maakt dat je absoluut meer krijgt voorgeschoteld dan ‘een dagje varen op een oud schip’. De ervaring is werkelijk uniek te noemen. Je zeilt niet alleen door een mooi stuk Nederland, je vaart ook rechtsreeks een stuk culturele geschiedenis in. Kun je rijker worden in een paar uur?

Daarnaast hoef je ook niet stil te zitten. De rust waarmee Rob alles uitlegt maakt mogelijk dat je het gevoel krijgt dat je “morgen zelfstandig met de Nooit Volmaakt kunt varen”. Niets is minder waar trouwens, maar het zegt alles over de wijze waarop Rob met zijn gasten omgaat.

Rob gaf tijdens deze dag de woorden “schipper” en “gastheer” de lading van eretitels.

Marco Meeuwisse / Heemstede

Carousel imageCarousel imageCarousel image

Het zwembad "de Kleine Oase" in Leimuiden wordt geheel gerund door vrijwilligers. Schipper Rob is één van de vrijwilligers bij onze organisatie. Zijn bijdrage in 2016 was het organiseren van de vaartocht voor een deel van de zwembadvrijwilligers met de Nooit Volmaakt vanaf de Nieuwkoopse plassen richting Braassemermeer.

Een onvergetelijke tocht, op zeil vertrokken uit Nieuwkoop, via de precies passende sluis bij de Woerdense Verlaat, onder zeil door de Kromme Mijdrecht, het Amstel-Drechtkanaal, het Aarkanaal en de Leidse vaart naar Rijnsaterwoude. Een fantastische tocht op een prachtig schip door het mooie Hollandse landschap. Met tot slot ook nog een mooie afronding van de dag bij restaurant De Dyck. Een aanrader, zeker ook deze combinatie.

Jaap Tanis

Rob heeft geweldig werk geleverd door voor ons een persoonlijke en unieke ervaring te organiseren aan boord van zijn antieke zeilschip en ons kennis te laten maken met het Nederlandse leven, de geschiedenis en cultuur. Hij was erg gastvrij, net als zijn vriendengroep die ook aan boord waren om te helpen.

Hij maakte de ervaring persoonlijk en deed het onmogelijke. Ik zou graag terugkomen en aan boord blijven de volgende keer dat we bezoeken, want dat is een optie. Hoewel we een kleine groep waren, heeft Rob alles uit de kast gehaald om de reis een heel bijzondere tijd te maken. Ik raad deze unieke ervaring zeker aan!

Andy / Fort Lauderdale (VS)

Het is een GEWELDIGE ervaring om op zo'n prachtig Hollands stukje familiebezit te slapen. Rob heette ons vriendelijk welkom. De plaats waar de boot ligt is een oud militair fort, op een rustige en unieke locatie, 10 minuten lopen van Aalsmeer. Verwacht geen verblijf op een standaard plek / hotel, denk eerder aan een uniek verblijf in een prachtig stukje natuur. Ik raad het zeker aan ”

Autourduglobe Frankrijk

'De gastheer haalde me op bij de bushalte en legde vervolgens alle kennis uit over de boot en het fort waar hij zich bevindt. Het terrein is gesloten, dus je voelt je heel veilig als solo-reiziger. De boot is meer dan 100 jaar oud en heeft een zeer charmante charme. Het heeft een gezellige eethoek, keuken en kleine badkamer met toilet. Het is gelegen op een zeer rustige plek aan de achterkant van het fort, waar je een prachtig uitzicht hebt over de natuur en het meer. In het fort zelf zijn toiletten en de mogelijkheid om te douchen. Alles maakte een zeer nette indruk. Ik wil graag een groot compliment geven aan de echt sympathieke gastheer die veel tijd heeft genomen om mijn verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Ik kom zeker nog een keer terug! ”